Zoeken in deze blog

zondag 6 september 2009

aambeeld



Dit aambeeldje heb ik al enige jaren geleden gemaakt. Het onderste deel bestaat uit een stuk rail, daarom heb ik 2 latten machinestaal gelast. De hoorn en de punt zijn opgebouwd uit verschillende delen ijzer. De bovenplaat van de punt is ook staal. De hoorn is helaas niet uit staal opgebouwd. Daardoor krijgt hij makkelijk deukjes.
Det gehele ding weegt 36 kg.
Kort nadat het aambeeld af was heb ik er een echt kado gekregen. Daarom is dit aambeeld relatief weinig gebruikt. Vandaag was mijn smidsvuur echter af, en heb ik dat buiten uitgetest. Omdat mijn "goei" aambeeld 65 kg weegt (zonder de houten blok waaraan het vastgemaakt is) en ik geen zin had om dat naar buiten te sleuren heb ik dit aambeeldje gebruikt. Ik heb er een klein mesje op gemaakt, gewoon om het smidsevuur te testen.
Mijn schoonbroer kwam toevallig voorbij en wou dat smeden ook wel eens proberen. Hij heeft een keuterhaak (kachelpook) gemaakt. En ik moet zeggen dat voor een eerste keer te smeden,... het erg goed is gelukt.
Intussen ben ik trouwens bezig om een nieuw aambeeldje te maken, een zogenaamd staakaambeeld. Dat is een erg licht aambeeldje dat gemakkelijk verplaatst kan worden. Ideaal voor het kleine "buitenwerk"

Geen opmerkingen: